«ЦИНАМОНОВІ КРАМНИЦІ» Б. ШУЛЬЦА В КОНТЕКСТІ ФЕНОМЕНОЛОГІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ПРОСТОРУ
DOI:
https://doi.org/10.17721/psk.2024.40.415-429Ключові слова:
абсурд, антропологічний, дрогобицький текст, ідентичність, лабіринт, метафора, міфологія, мовлення, наратив, прозовий, синестезія, сюрреалізм, трагізм, феноменальнийАнотація
У статті розглянуто оповідання «Цинамонові крамниці» Б. Шульца з однойменної книги, що є внутрішньою автобіографією письменника. Увагу зосереджено на зрощенні художнього слова з буттям, новій творчій техніці як шуканню первнів нашого існування через сенси, міфологію і родинні історії. Простежено способи творення синестетичних рядів, зв’язок з автоматичним письмом сюрреалізму, формалістичним прийомом очуднення, стильовими експериментами. Слово постає інструментом творення нової дійсності, сприяє шуканню її міфологічних первнів. Застосування феноменологічного підходу дозволяє побачити в художньому просторі сукупність об’єктів, які є проєкцією свідомості наратора, його емоційного світу. Значну увагу приділено деконструкції символічних образів, архетипів, співвіднесених з реальним життєписом автобіографічного суб’єкта. Зроблено висновок про доцільність застосування феноменологічної концепції простору для дослідження прозопису Шульца.